Manusia, Malaikat, Syaitan ..


Manusia – Eh, dah subuh dah?
Malaikat – bangunlah wahai anak
Adam, tunaikan solat subuh mu
Syaitan – Alahhhhhh, kejaplah,
ngantuk ini.awal lagi nie?.zzz

Manusia – Nak makan, laparlah ?
Malaikat – Wahai Anak Adam,
mulakanlah dengan Bismillah…
Syaitan – Ahh, tak payahla…
dah lapar ini !! mmm.. sedapnyaa?

Manusia – Hari ni nak pakai apa ye?
Malaikat – Wahai anak Adam,
pakailah pakaian yang menutup aurat..
Syaitan – Ehh, panaslah, takde
style langsung, nampak kampung!!

Manusia – Alamak, dah lewat!
Malaikat – Bersegeralah wahai
manusia , nanti terlewat ke pejabat..
Syaitan – Ahhh?awal lagi?mmm..
aahh? suruh si X, punchkanlah?

Manusia – Azan sudah kedengaran..
Malaikat – Wahai anak Adam,
bersegeralah menunaikan kewajipan
Syaitan – Baru pukul berapa..
rilex lah.. awal lagi nie?

Manusia – Eh, eh… tak boleh tengok ini, berdosa…
Malaikat – Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya
Allah Maha Melihat dan mengetahui!
Syaitan – Perggghh… best tu… rugi ooo kalau tak tengok nie..

Manusia – Saudaraku sedang melakukan dosa
Malaikat – Wahai anak Adam, cegahla ia..
Syaitan – Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang, lantaklahh?

Manusia – Elok kalau aku sampaikan nasihat ini kepada orang lain
Malaikat – Wahai anak Adam, nasihat-menasihatil ah sesama kamu..
Syaitan – Sendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa susah?…
pandai2lah?

Manusia – aku telah berdosa..
Malaikat – Wahai anak Adam, bertaubatlah kamu,sesungguhnya Allah
Maha Pengampun.
Syaitan – Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat… lagipun muda
hanya sekali….rugilah. .. (kalau sempat la)

Manusia – Kalau pergi, mesti
seronok!
Malaika t – Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang
dimurkai Allah, berpalinglah dari jalan itu .
Syaitan – Jangan bimbang, tiada sesiapa yang tahu… Jomlahhh?

Manusia – Uuhhh? letihnya arini.. tak solat lagi nieee?.
Malaikat – Wahai anak Adam,
taatilah Allah dan RasulNYA, kebahagiaan
di dunia dan akhirat untukmu. Solat itu wajib bagimu…
Syaitan – Hey anak Adam, ikutilah aku,kebahagiaan di dunia
(sahaja) dan kebahagiaan diakhirat (jangan mimpi lah!) untukmu…

Topik-topik yang berkaitan:

Tazkirah Ramadhan – tunaikan solat apabila tiba waktunya
Walaupun berada didalam pesawat Walaupun di dalam kesesak...
Mandi wajib yg betul
Mandi wajib mrupakan perkataan yg mudah disebut,ttp jgn tkejut jika dikatakan by...
APAKAH DAJJAL ITU ORANG ATAUKAH BANGSA
Memang benar bahwa kebanyakan Hadits menggambarkan seakan-akan Dajjal itu orang ...
Download and Watch Movie Kingsman: The Golden Circle (2017)
Kingsman: The Golden Circle (2017)Duration141 minsGenreAction, Adventure, Comedy...